B. Προπαρασκευαστικές δράσεις

B1. Διαβούλευση με τους ενδιαφερόμενους φορείς

Προηγούμενη εμπειρία LIFE + στη διαχείριση προγραμμάτων έχει δείξει ότι η έγκαιρη και ουσιαστική διαβούλευση με τους ενδιαφερόμενους φορείς είναι ιδιαίτερα αποτελεσματική στη διασφάλιση της εμπλοκής αλλά και στήριξης των ενδιαφερομένων για το έργο.

Η διαβούλευση δημιουργεί την αναμονή των αποτελεσμάτων από τα ενδιαφερόμενα μέρη, προκαλεί διάλογο μεταξύ των ενδιαφερομένων φορέων σχετικά με το έργο, καταγράφει τις απόψεις όλων των μερών και δημιουργεί σε όλους τους ενδιαφερόμενους φορείς το αίσθημα της συμμετοχής.
Η δράση αυτή περιλαμβάνει τη διαβούλευση με τους ακόλουθους φορείς:

  • Τοπικές αρχές
  • Δημόσιους φορείς
  • Βιομηχανία διαχείρισης αποβλήτων
  • Βιομηχανία παραγωγής προϊόντων
  • Ξενοδοχειακή βιομηχανία
  • Οργανώσεις νεολαίας
  • Περιβαλλοντικές οργανώσεις
  • Εκπαιδευτικά ιδρύματα και εκπαιδευτικούς
  • Μετανάστες

Αναμένεται ότι θα υλοποιηθούν τουλάχιστον 20 διαβουλεύσεις με τη συμμετοχή τουλάχιστον 400 ατόμων.
Όλοι οι ενδιαφερόμενοι φορείς μπορούν να επικοινωνήσουν με την Ομάδας Διαχείρισης του έργου οποιαδήποτε στιγμή θέλουν, προκειμένου να εκφράσουν τις ιδέες, ή τις ανησυχίες τους, ή να ενημερωθούν σχετικά με την πρόοδο του έργου.

Διάρκεια Δράσης: Σεπτέμβριος – Δεκέμβριος 2014

B2. Έρευνα για την καταγραφή της αντίληψης του κοινού σχετικά με τη μείωση, επαναχρησιμοποίηση και ανακύκλωση των αποβλήτων

Για το σωστό σχεδιασμό μιας πιο αποτελεσματικής εκστρατείας ευαισθητοποίησης και της στρατηγικής επικοινωνίας σχετικά με τη μείωση, επαναχρησιμοποίηση και ανακύκλωση των αποβλήτων στην Κύπρο, είναι σημαντικό να έχουμε μια πολύ καλή κατανόηση για το τρέχον επίπεδο της σχετικής ευαισθητοποίησης από το ευρύ κοινό και από τις άλλες ομάδες-στόχους, έτσι ώστε να εντοπιστούν κενά και ελλείψεις. Η δράση αυτή έχει ως στόχο την καταγραφή των απαραίτητων δεδομένων πουκαθορίζουν το επίπεδο ευαισθητοποίησης των ομάδων-στόχων πριν από την υλοποίηση του έργου.

Η συγκεκριμένη δράση περιλαμβάνει:

  • Μελέτη των εθνικών και ευρωπαϊκών στατιστικών και στοιχείων σχετικά με το επίπεδο της ευαισθητοποίησης του πληθυσμού για θέματα διαχείρισης των αποβλήτων.
  • Διενέργεια έρευνας κοινής γνώμης για την καταγραφή του επιπέδου κατανόησης και ευαισθητοποίησης του κοινού σχετικά με τα θέματα διαχείρισης αποβλήτων. Η καταγραφή αυτή θα δημιουργήσει και τη βάση (point of reference) με την οποία θα μπορούν να αξιολογηθούν στη συνέχεια τα αποτελέσματα της εφαρμογής του έργου.

Διάρκεια Δράσης: Σεπτέμβριος 2014- Φεβρουάριος 2015

Β3. Ανάπτυξη μιας ολοκληρωμένης στρατηγικής επικοινωνίας για την ευαισθητοποίηση της κοινής γνώμης

Ο κύριος στόχος της δράσης είναι η ανάπτυξη και εφαρμογή μιας ολοκληρωμένης στρατηγικής επικοινωνίας σχετικά με τη διαχείριση των αποβλήτων που να βασίζεται στις αρχές της Μείωσης-Επαναχρησιμοποίησης-Ανακύκλωσης.

Η ανάπτυξη της στρατηγικής θα βασίζεται στα εξής:

  • στις βέλτιστες διαθέσιμες πρακτικές που προέρχονται από την Ε.Ε. και ιδίως από το Βέλγιο (μέσω του εταίρου FostPlus), χώρα η οποία κατέχει ηγετική θέση στην αειφόρο διαχείριση των αποβλήτων
  • στις πληροφορίες που θα ληφθούν μέσω της δημόσιας διαβούλευσης και που αντιπροσωπεύουν τις κύριες ανησυχίες των ομάδων στόχων, τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν, τις προτεραιότητες τους κλπ.
  • στα υφιστάμενα επίπεδα ευαισθητοποίησης (Β.2 Δράση) τόσο του κοινού όσο και των ομάδων στόχων
  • στις απαιτήσεις της ΕΕ και των εθνικών πολιτικών για τα απόβλητα

Η επιτυχής εφαρμογή της εκστρατείας επικοινωνίας θα επιτευχθεί με:

  • την ανάπτυξη και εφαρμογή μιας ισχυρής διαφημιστικής εκστρατείας
  • τη συνεχή προβολή στα μέσα ενημέρωσης
  • τη διαβούλευση με όλους τους ενδιαφερόμενους φορείς σε τακτική βάση μέσα από ένα ευρύ φάσμα διαύλων επικοινωνίας π.χ. μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ενημερωτικά δελτία, εκδηλώσεις κτλ.
  • τη μεγιστοποίηση της έκθεσης του προγράμματος στα μέσα ενημέρωσης
  • τη χρήση των διαφόρων καναλιών επικοινωνίας τα οποία έχουν οι εταίροι του προγράμματος, για σταδιακή εξάπλωση των μηνυμάτων της εκστρατείας

Διάρκεια Δράσης: Οκτώβριος 2014- Φεβρουάριος 2015

Β4. Ανάπτυξη και παραγωγή ενημερωτικού υλικού και εργαλείων επικοινωνίας

Για να είναι αποτελεσματική, η εκστρατεία ευαισθητοποίησης για τη μείωση, επαναχρησιμοποίηση και ανακύκλωση θα πρέπει να προωθηθεί μέσω συγκεκριμένης μεθοδολογίας και δράσεων οι οποίες δεν θα στερούνται επιστημονικής ακρίβειας. Από την άλλη πλευρά, οι πληροφορίες θα πρέπει να παραμείνουν απλές και στοχευμένες στο κοινό που στοχεύει η κάθε δραστηριότητα. Η δράση αυτή στοχεύει στην ανάπτυξη του αναγκαίου πληροφοριακού υλικού που θα χρησιμοποιηθεί για την υλοποίηση της στρατηγικής επικοινωνίας. Το υλικό που παράγεται θα καλύπτει όλες τις δραστηριότητες διάδοσης και επικοινωνίας. 

Το πληροφοριακό υλικό θα παραχθεί από μία ομάδα από ειδικούς που θα περιλαμβάνει τόσο επιστημονικό προσωπικό στο θέμα του περιβάλλοντος και των αποβλήτων αλλά και ειδικούς σε θέματα επικοινωνίας, προκειμένου να παραχθεί επιστημονικά σωστό υλικό που θα λαμβάνει υπόψη τις ιδιαιτερότητες της κάθε ομάδας στόχου.
Αναμένεται ότι το υλικό που θα παραχθεί θα περιλαμβάνει (μεταξύ άλλων):

  • Ενημερωτικά φυλλάδια για τη νεολαία, για το ευρύ κοινό και τους μετανάστες.
  • Αγγελίες στον έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο
  • Παιδικά παραμύθια
  • Διαφημιστικά αντικείμενα (δώρα)
  • Πανό
  • Αφίσες
  • Εκπαιδευτικά πακέτα για εκπαιδευτικούς

Διάρκεια Δράσης: Σεπτέμβριος 2014- Απρίλιος 2017